1- چگونه میکروفن رو سر کلاس فعال کنیم؟

پاسخ: درابتدای ورود به کلاس دو گزینه فقط شنونده و میکروفون موجود است. برای استفاده از کلاس به صورت شنیداری گزینه شنونده و برای صحبت کردن گزینه میکروفون را انتخاب کنید. در ابتدا بصورت شنیداری وارد شوید. صرفا با اجازه استاد میکروفون را روشن کنید و در این حالت روی گزینه ترک صدا کلیک کنید و میکروفون را انتخاب کنید. در این صورت لازم هست که تست اکوی صدا را انجام دهید (صحبت کنید و اگر صدای خود را شنیدید گزینه بله را انتخاب کنید) میکروفون فعال می‌شود. در غیر اینصورت روی گزینه خیر کلیک کنید تا تنظیمات بلنگو و میکروفون را انجام دهید. از میان گزینه های بلندگو تک به تک تست کنید ببینید کدامیک صدای تستی را تولید میکند. پس از آن تک به تک گزینه های میکروفون را انتخاب و تست اکو انجام دهید.


2- چرا نمی توانیم بر روی پیوستن به جلسه کلیک کنیم و پیغام waiting for a moderator to join را نمایش می دهد؟

پاسخ: این پیغام هنگامی نمایش داده می شود که استاد درس وارد کلاس نشده باشد. منتظر بمانید تا استاد درس وارد کلاس شده و پیوستن به جلسه نیز برای شما فعال می شود.


3- چگونه به فایل های ضبط شده دسترسی پیدا کنیم؟

پاسخ: روی درس مورد نظر کلیک کنید . فایل ضبط شده ی هر جلسه، بعد از گزینه ورود به جلسه (همان جلسه موردنظر) قرار داده شده و قابل دسترس است. فایل ضبط شده هر جلسه 24 الی 48 ساعت بعد از برگزاری جلسه در دسترس دانشجویان خواهد بود.


4- چرا هنگام ورود به سامانه با خطای ورود نامعتبر مواجه می شویم؟

پاسخ: اگر قبلا ایمیل معتبر خود را در سامانه ثبت کرده اید، می توانید با کلیک بر روی گزینه نام کاربری و یا رمز ورود خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک نموده و کلمه عبور خود را بازیابی نمایید. در غیر اینصورت با پشتیبان سامانه تماس بگیرید.


5- چرا هنگام وارد کردن آدرس سامانه الکترونیکی با پیغام خطای امنیتی مواجه می شویم؟

پاسخ: برای رفع این مشکل بر روی گزینه advanced کلیک کرده و سپس بر روی گزینه ادامه vclass.uok.ac.ir کلیک نمایید.


6- شبانه روز روی سامانه می‌توان فایل‌های جلسه قبل را مشاهده کرد؟

پاسخ: بله


7- مشخصات فردی خود را باید حتما ویرایش کنیم؟

پاسخ: بهتر است ایمیل خود را ویرایش نمایید تا مواقعی که پسورد خود را فراموش کرده اید، بتوانید از طریق ایمیل پسورد خود رابازیابی کنید.


8- چرا سر کلاس درس ناگهانی کلاس قطع میگردد چه برای دانشجو چه برای استاد؟

پاسخ: این حالت زمانی اتفاق می افتد که به سروری که کلاس شما بر روی آن برگزار می شود ترافیک بسیار زیادی ارسال می شود. در این مواقع بهتر است چند دقیقه صبر نمایید و دوباره بر روی پیوستن به جلسه کلیک نمایید. اگر مشکا رفع نشد به استاد اطلاع دهید تا با هماهنگی همه دانشجویان یک وبینار جدید ایجاد کنند و کلاس را در وبینار دیگر ادامه دهید.


9- چرا سامانه ترم قبل به سامانه جدید تغییر پیدا کرد؟ مگر سامانه قبلی مشکلی داشت؟!

پاسخ: در سامانه قبلی نیاز به نصب نرم افزار فلش پلیر وجود داشت. همانطور که در سایت شرکت سازنده‌ی فلش پلیر تاکید شده (https://www.adobe.com/products/flashplayer/end-of-life.html) با پایان سال 2020 میلادی، هشدار جدی داده شده که تمام پشتیبانی‌ها و آپدیت‌ها از آن قطع میشود. این امر به معنی افزایش احتمال هک شدن حساب‌های بانکی و غیره سیستم کاربرانی است که آن را نصب داشته باشند زیرا فلش پلیر پتانسیل بالای مورد سوء استفاده قرار گرفتن برای هک کردن دارد و شرکت سازنده تا کنون هزینه بسیار بالایی را برای آپدیت روزمره و پشتیبانی امنیتی متقبل شده است. شایان ذکر است نسخه جدید ادوبی کانکت که در برخی جهات مثل بیگ‌بلوباتن مبتنی بر اچ‌تی‌ام‌ال پنج هست و نیاز به نصب نرم افزارهای همچون فلش پلیر ندارد (البته بطور کامل این امکان را ندارد) متاسفانه تنها نسخه بتای اچ‌تی‌ام‌ال پنج را عرضه کرده و نسخه‌های بتای نرم افزاری که آزمایشی هستند برای کاربردهای وسیع مثل یک دانشگاه در اندازه دانشگاه کردستان توصیه نمیشود. علاوه بر این موارد، سامانه مدیریت دروس برای نگارش متون ترکیبی فارسی و انگلیسی مشکل داشت و هنوز دارای تجریه وسیع عملکرد و امکانات مودل که در تمام دنیا مشتری دارد نیست.